Auto ściąga w czasie jazdy? Sprawdź geometrię kół

Auto ściąga w czasie jazdy? Sprawdź geometrię kół

autor: Mirosław Górzyński, data publikacji: 17-03-2017

Istnieje wiele przyczyn, które powodują „ściąganie pojazdu”. Najczęściej winne jest niskie ciśnienie w oponach. W takim przypadku wystarczy się udać na stację benzynową w celu wyrównania ciśnienia. Jeżeli jednak kierowca zauważy nierównomierne zużywanie się opon lub dokonał wymiany elementów podwozia, niezbędne będzie ustawienie geometrii kół.

Geometria zawieszenia wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Stanowi zestaw odpowiednich parametrów, które określają ustawienie kół podczas jazdy. Decyduje to o stabilności pojazdu i jego kierowaniu. Nieprawidłowe ustawienie przyspiesza zużycie nie tylko opon, ale również elementów układu jezdnego.

Podstawowe parametry pomiaru geometrii podwozia:

  • Kąt pochylenia – nieprawidłowe ustawienie tego parametru powoduje nierównomierne ścieranie się ogumienia. Najprościej możemy go określić jako kąt odchylenia koła od pionu. Dodatni kąt nachylenia przyczynia się do ścierania zewnętrznej części opon, natomiast ujemny skutkuje zużywaniem się części wewnętrznej. Różnica między kątami pochylenia kół powoduje ściąganie auta podczas jazdy. Prawidłowe ustawienie tego parametru posiada znaczny wpływ na równomierne zużywanie się opon i stabilność pojazdu. Koła muszą płasko przylegać do jezdni.

  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – jest to drugi istotny parametr, który decyduje o komforcie i bezpieczeństwie jazdy. Określa kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a pionem prostej prostopadłej do powierzchni jezdni. Pomiaru dokonuje się wzdłuż osi auta. W samochodach wyposażonych w przeguby (sworznie kuliste) pomiaru dokonuje się w linii prostej, która przebiega przez oś przegubów podczas skrętu. Bardzo ważnym parametrem podczas ustawiania jest promień zataczania.

    Na stabilizację kół wpływ posiada również tzw. kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Odgrywa on ważną rolę przy dużych prędkościach oraz dużym promieniu skrętu. Prawidłowe jego ustawienie przyczynia się do samoczynnego powrotu kół na wprost podczas skrętu. W autach sportowych ten parametr posiada inną wartość niż w autach codziennego użytku

  • Zbieżność – jest to bardzo istotna wartość, która decyduje o stabilności prowadzonego pojazdu, szczególnie kiedy jedziemy autostradą z większą prędkością. Jeżeli jazda prosta wymaga korekcji za pomocą kierownicy, powinniśmy odwiedzić warsztat diagnostyczny. Zbieżność określa prawidłowe położenie kół względem tzw. osi symetrii samochodu. Przy nieprawidłowej zbieżności auto narażone jest na poślizg w czasie złych warunków pogodowych, a opony ulegają szybszemu i nierównemu zużyciu. Zbieżność w samochodach osobowych ustawia się tak, żeby uzyskać neutralność oraz stabilność. Jej wartość całkowita mieści się w przedziale od -3 do +7 mm. Najczęstszą przyczyną rozregulowania się zbieżności jest zużycie materiału: elementów gumowo-metalowych oraz końcówek drążków.

Jak przygotować auto do pomiaru geometrii podwozia?

Zanim warsztat diagnostyczny przystąpi do sprawdzania geometrii kół, fachowiec powinien sprawdzić 3 podstawowe elementy, które mają wpływ na ustawienia. W pierwszej kolejności należy przejrzeć stan silentbloków wahacza. Są to gumowo-metalowe podzespoły, które łączą wahacz z nadwoziem. Zużywają się one najszybciej z powodu złej jakości naszych dróg. Ich wymiana kosztuje w granicach 200 zł.

Kolejnymi częściami auta, które należy poddać kontroli, są sworznie wahaczy. Łączą one wahacze ze zwrotnicami. Nadmiernie zużyte zaczynają stukać. Wymiana kosztuje w granicach 70 zł za sztukę.

Ostatnim elementem do sprawdzenia jest drążek kierowniczy i jego końcówka. Zużycie tych części powoduje luz. Wymiana kształtuje się w granicach od 70 do 300 zł.

Objawy niewłaściwe ustawionej geometrii

Podstawowym symptomem nieprawidłowej geometrii jest ściąganie auta podczas jazdy. Wystarczy puścić koło kierownicy na równej drodze, a samochód sam zacznie skręcać. Za taki stan rzeczy odpowiada nieprawidłowe ustawienie kątów pochylenia kół.

Kolejnym symptomem, który świadczy o złej geometrii, jest reakcja pojazdu na ruchy kierownicą. Objawia się ona popiskiwaniem opon podczas skręcania oraz zmianą położenia kierownicy w momencie najechania na dziurę lub krawężnik. Kiedy zauważymy tego typu objawy, powinniśmy udać się do warsztatu, żeby skontrolować geometrię.

Dobrym momentem na kontrolę geometrii zawieszenia jest okres wiosenno-letni. Mechanicy zalecają kontrolę raz do roku. W końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo!

WAHACZ LEWY + TULEJA PRZÓD BMW 3 E46 SRL 98-05R
WAHACZ PRAWY + TULEJA PRZÓD BMW 3 E46 SRL 98-05R
WAHACZ LEWY+PRAWY + TULEJE PRZÓD BMW 3 E46 SRL !
SWORZEŃ WAHACZA RENAULT LAGUNA II Espace Trafic x2
SWORZEŃ WAHACZA DOLNEGO DOLNY PEUGEOT 407 C5 C6
SWORZEŃ WAHACZA DOLNY CITROEN C5 C6 PEUGEOT 407
2X DRĄŻEK + KOŃCÓWKA AUDI A3 VW BORA GOLF IV 4
Końcówka + drążek Audi A4 A6 A8,VW Passat B5
DRĄŻEK KIEROWNICZY BMW 3 E46 x2 PRAWY + LEWY MEYLE
Końcówka drążka Audi A4 (B5 B6),A6 C5,A8,Passat B5
KOŃCÓWKA DRĄŻKA AUDI A4 A6 PASSAT B5 DACO GERMANY
KOŃCÓWKA DRĄŻKA AUDI A4 A6 PASSAT B5 DACO GERMANY