Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościSamochodem przez Niemcy i Austrię
Zarówno Niemcy, jak i Austria to nie tylko ciekawe kraje na wyprawę własnym samochodem, ale również często drogi tranzytowe dla kierowców podróżujących na wakacje w głąb Europy. Sprawdź, jak wyglądają opłaty drogowe, przepisy oraz jakość dróg w Niemczech i Austrii, a także co warto zabrać ze sobą w podróż.
Czas czytania: 16 min
Gładkie jak stół, pozbawione limitów prędkości i do tego darmowe autostrady w Niemczech. Z drugiej strony płatne autostrady w Austrii, na których na zbyt szybką jazdę możemy dostać astronomicznej wysokości mandat. Mimo że często w skojarzeniach kierowców Niemcy i Austria to zbliżone pod względem jazdy samochodem kraje, w praktyce potrafią się w tym aspekcie mocno od siebie różnić. O czym warto pamiętać jadąc samochodem przez Niemcy oraz Austrię? Jak wyglądają tamtejsze przepisy, mandaty, jakość dróg oraz opłaty drogowe? Jakie obowiązuje w tych krajach wyposażenie samochodu, a jakie akcesoria po prostu warto mieć ze sobą?
Odległość, czas i koszt podróży do Niemiec oraz Austrii
Niemcy graniczą bezpośrednio z Polską, więc trasa i czas dojazdu zależą bezpośrednio od tego, gdzie znajduje się miejsce naszego wyjazdu. Na przykład odległość z Warszawy do Berlina wynosi około 600 km, co przekłada się na 6-7 godz. jazdy. Przy sprzyjających warunkach jest to podróż, którą można bez problemu odbyć bez szukania noclegu. Warto pamiętać o konieczności opłacenia autostrad po stronie polskiej oraz paliwie, które kosztować nas będzie – w zależności od pojazdu, silnika i stylu jazdy – ok. 300 zł.
Dojazd z Warszawy do Berlina:
- odległość: 600 km,
- czas dojazdu: 6-7 godz.,
- koszt podróży: ok. 400 zł (paliwo + opłaty drogowe).
Dojazd do Austrii wiązać będzie się z koniecznością przejechania przez inny kraj – z Polski optymalną trasą będą Czechy lub Słowacja. Na przykład podróż z Warszawy do Wiednia to 700 km, które w zależności od wybranej trasy pokonamy w ok. 7-8 godz. Ze stolicy Polski do stolicy Austrii dotrzemy więc w ciągu jednego dnia, wydając na paliwo ok. 350 zł. Do tego koniecznie trzeba uwzględnić koszty winiet w Słowacji lub Czechach oraz opłat za autostrady na terenie Polski.
Dojazd z Warszawy do Wiednia:
- odległość: 700 km,
- czas dojazdu: 7-8 godz.,
- koszt podróży: ok. 550 zł (paliwo + opłaty drogowe).
Wybierając się w trasę wiodącą przez Niemcy lub Austrię, należy być przygotowanym na wyrywkowe kontrole graniczne. Oba te państwa zwiększyły kontrole na swoich granicach, aby ograniczyć ruchy migracyjne związane z obecną sytuacją w Europie. Jednak jeśli będziemy mieli wszystkie niezbędne dokumenty, kontrola przebiegnie szybko i bez problemu. Należy jednak mieć na uwadze możliwe opóźnienia związane z potencjalnymi kontrolami, a co za tym idzie, korki w okolicy przejść granicznych.
Co warto zabrać ze sobą w podróż do Niemiec i Austrii?
Podczas podróży przez Niemcy, jak i Austrię każdy pasażer powinien mieć odpowiedni komplet dokumentów. Prawo nakazuje mieć dowód osobisty ważny jeszcze minimum 6 miesięcy lub paszport ważny co najmniej 3 miesiące. Niezbędny jest oczywiście dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym badaniem technicznym oraz dowód wykupienia ubezpieczenia OC. Ze względu na własne bezpieczeństwo dobrze jest przed wakacyjnym wyjazdem wykupić dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne dla wszystkich pasażerów oraz wyrobić europejską kartę zdrowotną NFZ-EKUZ. Jeśli chodzi o pojazd, warto dokupić ubezpieczenie Assistance obowiązujące na terenie całej Europy, przynajmniej na czas wyjazdu.
Wybierając się w podróż przez Niemcy oraz Austrię odpowiednio wyposażmy samochód, aby kontrola policji nie skończyła się mandatem. Wyposażenie obowiązkowe samochodu do zabrania w podróż:
- apteczka (zgodna z normą DIN 13164),
- gaśnica,
- kamizelka odblaskowa (dla kierowcy i każdego pasażera),
- trójkąt ostrzegawczy (dwa, jeśli jedziemy autem z przyczepą).
Jeśli podróżujemy z przyczepą szerszą od pojazdu holującego, musi być on wyposażony w dodatkowe lusterka boczne.
Co jeszcze warto zabrać ze sobą w podróż do Niemiec i Austrii? Na pewno wideorejestrator – zarejestruje każde nietypowe zdarzenie, które może wydarzyć się na naszej drodze do wyznaczonego celu. Film z wideorejestratora będzie cennym dowodem zarówno dla sądu, jak i ubezpieczyciela. Jaki model kamery samochodowej warto jednak wybrać na dalszą podróż?
- Mio 886 – kamera samochodowa nagrywająca filmy w natywnej, wysokiej rozdzielczości 4K, dzięki czemu mamy pewność, że w newralgicznym momencie filmu wszystkie istotne detale – takie jak numery rejestracyjne innego pojazdu – będą w pełni czytelne. Oprócz tego model wyposażony jest w skuteczny tryb nocy, pozwalający na nagrywanie przy słabym oświetleniu. Niewątpliwą zaletą tego wideorejestratora jest również wbudowany GPS z opcją ostrzegania o fotoradarach oraz odcinkowych pomiarach prędkości. Mio 886 ma również tryb parkingowy oraz zintegrowany moduł wi-fi.
- Mikavi PQ4 Dual – dwie kamery pozwalają nagrywać to, co dzieje się zarówno przed, jak i z tyłu naszego pojazdu. Dzięki sensorowi optycznemu Sony Starvis jakość filmów pozostaje na najwyższym poziomie nawet podczas nagrywania w nocy. Urządzenie ma szklaną soczewkę o bardzo szerokim kącie widzenia (aż 170o), wbudowany GPS, moduł wi-fi oraz specjalny adapter zasilania, pozwalający nagrywać automatycznemu trybowi parkingowemu bez przerw nawet podczas długiego postoju, a to za sprawą zasilania kamery z akumulatora samochodu.
- Xblitz S6 – niezwykle kompaktowa i dyskretna kamera, która dzięki swojemu małemu rozmiarowi nie rzuca się w oczy i nie rozprasza kierowcy podczas jazdy. Urządzenie nagrywa filmy w rozdzielczości 2K i pozwala na bezprzewodową łączność z telefonem, z poziomu którego sterujemy ustawieniami kamery. W razie kolizji lub nagłego hamowania funkcja G-sensor zabezpieczy kluczowe dane przed nadpisaniem. Standardowo urządzenie nagrywa w pętli, nadpisując stare pliki nowszymi, jednak w razie nieprzewidzianych zdarzeń, zastosowana technologia zabezpiecza przed utratą danych.
Z kamery samochodowej możemy swobodnie korzystać na terenie Polski, jak i Niemiec. Jednak przekraczając granicę Austrii, urządzenie należy wyłączyć lub najlepiej zdjąć z szyby samochodu, w przeciwnym przypadku grozi nam wysoki mandat.
Aby zadbać o bezpieczeństwo i nie narazić się na wysoki mandat, warto zabrać ze sobą w podróż zestaw słuchawkowy do prowadzenia rozmów telefonicznych podczas jazdy. Doskonałym wyborem będzie urządzenie z serii Jabra Talk, zapewniające najwyższą jakość dźwięku i poziom komfortu podczas użytkowania. Niezwykle lekka i wygodna słuchawka pozwala kierowcy na dyskretne prowadzenie rozmów przez telefon, który może być schowany w kieszeni, schowku lub uchwycie. Wbudowana technologia redukcji szumów oraz bezprzewodowa łączność w standardzie Bluetooth 4.0 sprawią, że niezależnie od warunków doskonale będziemy słyszeć naszego rozmówcę, a on nas. Na szczególną uwagę zasługuje model Talk 65, mający dwa najwyższej jakości mikrofony, wytrzymałą baterię oraz dający kierowcy dostęp do informacji np. z nawigacji samochodu bezpośrednio do jego ucha.
Jeżeli zależy nam na swobodnym prowadzeniu rozmów telefonicznych podczas długiej podróży, warto doposażyć samochód w zestaw głośnomówiący, taki jak MBG Line SP11. Urządzenie montujemy w osłonie przeciwsłonecznej nad fotelem kierowcy. W ten sposób podczas jazdy zarówno mikrofon, jak i głośnik wbudowane w zestaw głośnomówiący są blisko głowy osoby prowadzącej auto, która może rozmawiać bez konieczności sięgania po telefon. Połączenia odbiera się lub odrzuca za pomocą przycisku, znajdującego się na obudowie urządzenia. Wbudowana bateria pozwala na prowadzenie 10 godzin rozmów lub aż 21 dni czuwania.
Z uwagi na wysokość mandatów w podróż przez Niemcy oraz Austrię warto zabrać ze sobą dodatkowo urządzenie, które pozwoli nam jako kierowcy lepiej kontrolować prędkość auta. Mowa o wyświetlaczu HUD M7, który na wzór współczesnych i luksusowych samochodów pokazuje aktualną prędkość samochodu na przedniej szybie samochodu. Urządzenie działa na podstawie wbudowanego modułu GPS stale monitorującego prędkość auta lub złącza diagnostycznego OBD2, które pozwoli dodatkowo pokazać na szybie obroty silnika czy przebytą odległość.
Jakość dróg w Niemczech i Austrii
Czy należy obawiać się jakości dróg, jadąc z Polski do Niemiec i Austrii? Wręcz przeciwnie. W rankingu dróg w Europie to właśnie Austria zajmuje jedno z czołowych miejsc, ustępując pod względem stanu nawierzchni dróg jedynie Holandii. Niemcy również plasują się wysoko w rankingu, przekraczając zatem polską granicę, możemy liczyć wyłącznie na lepszą nawierzchnię niż tę, po której na co dzień poruszamy się samochodem w naszym kraju.
Znakomita jakość dróg ma jednak czasem swoją cenę. Aby utrzymać wysoki standard nawierzchni, na autostradach i drogach ekspresowych często prowadzone są prace remontowe. W tym celu czasowo wyłączane są niektóre pasy, a przez to tworzą się duże i odczuwalne dla kierowców korki. Planując trasę zarówno przez Niemcy, jak i Austrię warto skorzystać z nawigacji pokazującej na natężenie ruchu, co pozwoli czasami zaoszczędzić nawet kilka godzin dzięki wybraniu alternatywnej trasy przejazdu.
Opłaty drogowe i tankowanie w Niemczech i Austrii
Niemcy to z punktu widzenia kierowców bardzo przyjazdy kraj, z rozbudowaną i świetnej jakości siecią dróg, z której samochody osobowe mogą korzystać w pełni bezpłatnie. To sprawia, że podróżowanie po Niemczech należy do naprawdę komfortowych, zarówno w sytuacji, gdy celem naszego wyjazdu jest zwiedzanie tego kraju, jak i w przypadku gdy Niemcy traktujemy jako sposób na dotarcie do innych miejsc, znajdujących się w dalszych częściach Europy.
O ile w Niemczech drogi są darmowe, tak opłaty drogowe będziemy musieli uiścić za możliwość przejechania wybranymi tunelami. Mowa o tunelu Herrentunnel na drodze B75 z Lubeki do Travemünde oraz tunelu Warnowtunnel łączącym wschodnią i zachodnią część Rostocku. Opłaty dokonujemy na bramkach wjazdowych – koszt za przejechanie w jedną stronę wynosi ok. 2-3 euro.
Na opłaty drogowe musimy nastawić się, podróżując przez Austrię. W tym kraju przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu jest płatny – za pomocą systemu elektronicznego lub odpowiednich winietek. Wysokość opłat zależna jest zarówno od rodzaju pojazdu, jak i okresu, na jaki chcemy wykupić winietę – dla samochodów osobowych ważących do 3,5 t 10-dniowa winieta kosztuje niespełna 10 euro.
Z tankowaniem na terenie Niemiec oraz Austrii nie będziemy mieli żadnego problemu. Zarówno sieć dróg, jak i obejmująca stacje benzynowe infrastruktura jest znakomicie rozwinięta. O ile z dostępnością paliw nie powinniśmy natrafić na żadne problemy, tak planując podróż warto mieć świadomość cen na tamtejszych stacjach – zazwyczaj będą one wyższe niż w Polsce.
Na niższe ceny paliw możemy liczyć na stacjach zlokalizowanych poza autostradami
Przepisy i mandaty w Niemczech i Austrii
Wybierając się w zachodnie rejony Europy, warto dostosować się do warunków i zwyczajów panujących w danym kraju – dotyczy to również ruchu ulicznego. Spora część niemieckich autostrad jest aż trzypasmowa, jednak gdy już się na nich znajdziemy, zauważymy, że lewy pas jest praktycznie pusty. W Niemczech nie do pomyślenia są sytuacje, w których lewy pas blokują kierowcy poruszający się po nim w ślamazarnym tempie. U naszych zachodnich sąsiadów lewy pas traktowany jest jak toaleta – wchodzisz, robisz, co musisz i wychodzisz. Aby nie podpaść lokalnym kierowcom, wykonujmy manewry wyprzedzania sprawnie i czym prędzej wracajmy na prawy bądź środkowy pas.
Warto wiedzieć, że w Niemczech konieczna jest jazda z włączonymi światłami mijania. Nakaz ten obowiązuje przez całą dobę 365 dni w roku. Z tego względu warto mieć ze sobą komplet zapasowych żarówek, mimo że przepisy drogowe nie nakazują kierowcy ich posiadania. Spalona żarówka może skończyć się mandatem, znacznie droższym niż kilka złotych wydanych na zapasową żarówkę. W Austrii musimy jeździć na światłach jedynie w nocy, a w ciągu dnia tylko wtedy, gdy warunki drogowe są niesprzyjające i występuje spore ograniczenie widoczności – na przykład podczas opadów deszczy czy w przypadku mgły.
Jeśli chodzi o ograniczenia prędkości w Niemczech, w terenie zabudowanym możemy rozpędzić się maksymalnie do 50 km/h. Poza miastem możemy jechać maksymalnie z prędkością 100 km/h, a na drogach szybkiego ruchu – do 130 km/h. Na większości autostrad nie mamy ograniczeń prędkości – długie i proste wstęgi asfaltu ucieszą amatorów szybkiej jazdy.
Na 70% autostrad w Niemczech nie obowiązują limity prędkości
Przy krawędzi jezdni możemy zauważyć jednak niebieski kwadratowy znak, który sugeruje, z jaką prędkością powinniśmy się przemieszczać, lub białą tarczę znaku ze skośną średnicą, odwołującą wszystkie dotychczasowe ograniczenia. O ile znaki nie traktują inaczej, możemy pozwolić sobie na szybką jazdę.
Warto wiedzieć!
Na niemieckich autostradach, których łącza długość wynosi aż 12 800 km, wiele odcinków pozbawionych jest ograniczeń prędkości. Z tego powodu należy pamiętać o tym, aby nie blokować lewego pasa, którym mogą poruszać się mocno rozpędzone samochody. Zalecana prędkość na większości autostrad w Niemczech to 130 km/h.
Jeśli podróżujemy kamperem lub samochodem osobowym z przyczepą, ograniczenie prędkości poza terenem zabudowanym wyniesie 80 km/h, na drogach szybkiego ruchu i na autostradach – 100 km/h.
Wjeżdżając samochodem na teren Austrii, powinniśmy być znacznie ostrożniejsi. W miastach ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h, jednak w niektórych rejonach wolno nam poruszać się z prędkością zaledwie 30 km/h. Przekroczenie tempa patrolowego będzie wiązało się z niemałym mandatem. Poza terenem zabudowanym możemy podróżować z prędkością do 100 km/h, a na autostradach do 130 km/h. Wybierając się na wakacje z przyczepą, na drogach pozamiejskich i szybkiego typu spotkamy ograniczenia od 80 do 100 km/h, w zależności od regionu, a na autostradach możemy rozpędzić się do 100 km/h.
Jak wyglądają stawki mandatów w Niemczech? Są wysokie, dlatego warto zdjąć nogę z gazu, szczególnie w terenie zabudowanym. Zbyt szybka jazda w mieście może kosztować nas nawet 800 euro, a także wiązać się z utratą prawa jazdy na okres trzech miesięcy.
Pamiętaj!
W przypadku pojawienia się zatorów i korków na niemieckich autostradach oraz drogach ekspresowych obowiązkowe jest utworzenie tzw. korytarza życia, które umożliwi karetkom i służbom szybkie dotarcie do miejsca zdarzenia. Nieprzestrzeganie tego przepisu jest karane grzywną w wysokości 200 euro oraz zabraniem uprawnień do kierowania na okres miesiąca.
W Austrii przekraczanie prędkości jest bardzo kosztowne. Warto pamiętać, że w tym kraju nie obowiązują konkretne stawki za wykroczenia, a bardzo szerokie limity, w ramach których policja może ukarać kierowcę. W ten sposób za zbyt szybką jazdę możemy otrzymać mandat w wysokości nawet 5 000 euro! Oprócz bardzo dotkliwych kar pieniężnych osoby zbyt szybko prowadzące pojazdy mogą utracić prawo jazdy na okres wynoszący aż do 6 miesięcy. To wszystko sprawia, że poruszając się samochodem po terenie Austrii, warto skrupulatnie obserwować znaki i stosować się do obowiązujących limitów i przepisów.
Nocowanie w kamperze w Niemczech i Austrii
Zarówno w Niemczech, jak i Austrii dozwolony jest jednorazowy nocleg na placu lub ulicy. Podróżowanie na siłę, kiedy wszyscy pasażerowie już śpią, a powieki kierowcy zdają się opadać, nie jest najlepszym pomysłem. Z tego względu lepiej zjechać z głównej drogi i przespać choć kilka godzin, by wraz z nastaniem świtu ruszyć w dalszą podróż.
Nocowanie w kamperze „na dziko” jest w Niemczech oraz Austrii dozwolone
Jedyny zakaz dotyczy nocowania w okolicach parków narodowych i rejonów objętych ochroną naturalną. Najlepiej jednak zasięgnąć informacji u lokalnych mieszkańców, czy w danym regionie nie występują dodatkowe ograniczenia dotyczące nocowania we własnym samochodzie.
- 45,00 zł
- OGNIOCHRON Gaśnica samochodowa proszkowa 1kg 5 lat + WIESZAK UCHWYT BHP
- dostawa pojutrze
- zapłać później z
- 69,00 zł
- ZESTAW GŁOŚNOMÓWIĄCY DO SAMOCHODU BT 5.0 AUTOSTART + ŁADOWARKA + KABEL C
- kup do 15:00 - dostawa jutro
- zapłać później z
- 4,89 zł
- Kamizelka odblaskowa ostrzegawcza drogowa żółta
- dostawa pojutrze
- 1109,00 zł
- MIO MIVUE 886 WiFi 5,GPS,BT,4K+256GB+SMARTBOX III
- dostawa jutro do 10 miast
- 110,90 zł × 10 rat raty zero
- 11,39 zł
- TRÓJKĄT SAMOCHODOWY OSTRZEGAWCZY W ETUII HOMOLOGAC
- kup do 15:00 - dostawa jutro
- 259,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Wideorejestrator XBLITZ S6 QHD 2560 x 1440 Wi-Fi
- dostawa jutro
- zapłać później z
- 165,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- OBD2 Projektor LED Samochodowy Wyświetlacz GPS HUD czujnik zmierzchu M7 LED
- dostawa pojutrze
- zapłać później z
- 144,22 zł
- Słuchawka bluetooth JABRA Talk 25 SE
- dostawa jutro
- zapłać później z
- 319,99 zł
- Słuchawka bluetooth 4.0 JABRA Talk 45
- dostawa jutro
- zapłać później z
- 144,22 zł
- Słuchawka bluetooth JABRA Talk 25 SE
- dostawa jutro
- zapłać później z