Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościABS – co to jest, jak działa i jakie są objawy awarii
Praktycznie każdy kierowca, świadomie lub nie, miał kontakt z systemem ABS. Jest on obecnie zainstalowany w większości pojazdów, a od kilkunastu lat stał się obowiązkowym elementem nowych samochodów. ABS należy docenić w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie dopuszcza do poślizgu auta.
Czas czytania: 6 min
System ABS od 1 lipca 2004 roku jest obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu trafiającego na rynek Unii Europejskiej. Można go było spotkać znacznie wcześniej, nawet w pojazdach wyprodukowanych w latach 80. Nie jest to więc nowość, dlatego kierowcy zazwyczaj nie zwracają obecnie uwagi na jego obecność podczas zakupu samochodu używanego, nie mówiąc już o oferowanych w salonach samochodowych. W skład systemu wchodzą m.in. czujniki, które podczas jazdy mierzą prędkość, z jaką obracają się koła. W starszych pojazdach jest tylko jeden czujnik, który jednocześnie sterował pracą wszystkich hamulców. Współczesne konstrukcje to głównie układy czterokanałowe, gdzie każdy czujnik jest odpowiedzialny za pracę przypisanego mu koła.
Czym jest ABS?
ABS to układ, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do zablokowania kół podczas hamowania. Ma to na celu poprawę kierowania pojazdem w trakcie hamowania w sytuacjach awaryjnych i ochronę kierowcy przed wpadnięciem w poślizg. Dzięki pracy systemu ABS siła hamowania może więc być stale zwiększana lub zmniejszana, tak aby skutecznie zatrzymać pojazd, pulsacyjnie hamując koło. Jeśli chodzi o budowę układu, można wyróżnić w nim trzy podstawowe elementy, które czuwają nad naszym podróżujących autem. Są to pompa ABS, sterownik i wspomniane już wcześniej czujniki.
Jak działa ABS?
Ważną rolę w układzie hamulcowym odgrywa płyn, który siłę z pedału przenosi na klocki hamulcowe. Im mocniej naciśniemy więc hamulec, tym płyn pod większym ciśnieniem je zaciśnie, zwiększając w ten sposób siłę hamowania. Żeby nie dopuścić do zablokowania kół, ABS to ciśnienie reguluje. Podczas hamowania czujniki stale sprawdzają prędkość, z jaką każde koło się porusza. Jeśli któreś zaczyna kręcić się wolniej, sterownik odbiera to jako poślizg. Wysyła więc sygnał do pompy ABS-u, która zmniejsza ciśnienie płynu hamulcowego w tym kole, przez co siła hamowania w nim spada. Jeśli dojdzie do wyrównania prędkości, ABS przestaje działać i uruchamia się dopiero w momencie kolejnego niepokojącego odczytu. W samochodach z jedynym czujnikiem schemat działania jest taki sam, z tym że pompa obniża jednocześnie ciśnienie w całym układzie. Mniej korzystnie wpływa to na długość drogi hamowania.
- 43,00 zł
- Valvoline Brake Clutch Fluid DOT 4 1L - 883461
- zapłać później z
- 46,99 zł
- ATE DOT4 SL6 PŁYN HAMULCOWY ORYGINAŁ SL 6 ESP 1L
- zapłać później z
- 99,00 zł
- K2 DOT-4 DOT 4 PŁYN HAMULCOWY 5L
- zapłać później z
- 36,99 zł
- Płyn hamulcowy DOT 4 LV High Performance Ford 1L
- zapłać później z
- 31,00 zł
- TRW PLYN H-CA HAMULCOWY DOT-4 1L
- zapłać później z
- 37,99 zł
- BOSCH PŁYN HAMULCOWY DOT 4 1L 1 987 479 107
- zapłać później z
- 47,80 zł
- MOTUL PŁYN HAMULCOWY DOT3 & DOT4 1L
- zapłać później z
- 45,29 zł
- PŁYN HAMULCOWY DOT4 1L SYNT. / BRAKE FLUID DOT4
- zapłać później z
- 31,00 zł
- Valvoline Brake Clutch Fluid DOT 4 0.5L - 883429
- zapłać później z
- 50,00 zł
- Płyn hamulcowy Ambra Brake LHM
- zapłać później z
- 112,99 zł
- K2 PŁYN OLEJ HAMULCOWY WYSOKOTEMPERATUROWY DOT 4 ORYGINALNY 5L OEM BMW
- zyskuj do 5% z
- 30,87 zł
- PLYN HAMULCOWY DOT-4 BREMBO L04010 1L
- zapłać później z
- 40,39 zł
- K2 płyn DOT-4 płyn do układu hamulcowego op 1l
- zapłać później z
- 67,95 zł
- PLYN HAMULCOWY MOTUL RBF 660 MOTOCYKLOWY 0,5L 500
- zapłać później z
- 14,99 zł
- Płyn hamulcowy DOT4+ Peugeot
- 399,00 zł
- PŁYN HAMULCOWY [G]LINE DOT4 25L
- zyskuj do 5% z
- 475,00 zł
- PŁYN HAMULCOWY DOT5.1 25 liters
- zyskuj do 5% z
- 19,04 zł
- Płyn Hamulcowy DOT4 K2 1L T108
- 42,02 zł
- ATE DOT4 SL6 PŁYN HAMULCOWY ORYGINAŁ SL 6 ESP 1L
- zapłać później z
- 18,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- K2 DOT4 płyn hamulcowy 1L breake fluid
- 52,65 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- MOTUL RBF 660 BRAKE FLUID PŁYN HAMULCOWY - 500 ml
- zapłać później z
- 21,51 zł
- K2 PŁYN HAMULCOWY DOT 4 230°C 1L
- 19,80 zł
- PŁYN K2 HAMULCOWY DOT-4 1L K2
- 16,45 zł
- Płyn Hamulcowy DOT-4 Mannol 910G
- 42,52 zł
- ATE DOT4 SL6 PŁYN HAMULCOWY ORYGINAŁ SL 6 ESP 1L
- zapłać później z
- 69,50 zł
- Płyn hamulcowy Glicar DOT4 5L
- zapłać później z
Działanie w praktyce
Działanie ABS-u na drodze możemy w każdej chwili sprawdzić. Wystarczy śliska nawierzchnia lub droga pokryta np. piaskiem. Jeśli z system jest wszystko w porządku, to przy mocniejszym zahamowaniu pedał zacznie odbijać. Pulsowanie hamulca jest dosyć wyraźne, dlatego bez problemu powinniśmy to odczuć pod stopą. To charakterystyczne odbijanie oznacza, że układ broni się przed zablokowaniem koła.
Objawy awarii
ABS można uznać za jeden z najmniej awaryjnych układów w samochodzie. Jeśli jednak dojdzie do związanej z nim usterki, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ABS. Co to oznacza? Na szczęście nie trzeba rezygnować z dalszej jazdy, choć warto od tej pory zachować większą ostrożność.
- Na czystej, suchej jezdni usterki nie odczujemy.
- Jeśli jednak przyjdzie nam hamować na śliskiej lub obsypanej żwirem jezdni, ABS nie zadziała i w przypadku agresywnego hamowania dojdzie do zablokowania kół. Samochód będzie więc zachowywał się tak, jakby tego systemu w nim nie było.
- Najczęściej przyczyną awarii jest czujnik prędkości obrotowej. Ze względu na swoją funkcję musi być umieszczony przy piaście koła, mając ciągły kontakt z kurzem, błotem, wysoką temperaturą czy wodą.
- Znacznie rzadziej dochodzi do usterki zaworów w pompie ABS, których objawem może być miękki, wpadający w podłogę pedał hamulca. Usterkę układu ABS można stwierdzić za pomocą komputera diagnostycznego.
Skuteczne hamowanie z ABS-em
Mimo że skrócenie drogi hamowania nie jest głównym zadaniem układu ABS, to w praktyce okazuje się inaczej. Samochody wyposażone w ten system potrafią wyhamować kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt metrów szybciej. Testy dowodzą, że pulsacyjne hamowanie samochodem bez ABS-u nie jest tak skuteczne. Żeby jednak w pełni wykorzystać potencjał układu ABS i skrócić drogę hamowania, warto przestrzegać poniższych zaleceń:
- Podczas hamowania w trudnych warunkach należy jak najmocniej wcisnąć hamulec w podłogę i nie puszczać go, aż do momentu zatrzymania się pojazdu.
- Pulsacyjne hamowanie w samochodach z systemem ABS powoduje wydłużenie drogi hamowania. Popuszczany co chwilę hamulec przerywa pracę układu, który wtedy nie działa płynnie.
- Jeśli w trakcie hamowania zbliżamy się do przeszkody, należy ominąć ją z wciąż wciśniętym pedałem hamulca. Dzięki temu, że koła nie są zablokowane, mamy większą kontrolę nad torem jazdy.
System ABS to udogodnienie, do którego większość kierowców już dawno się przyzwyczaiła. Co do skuteczności jego działa nie mamy żadnych wątpliwości. Układ chroni kierowcę przed wpadnięciem w poślizg i poprawia kontrolę nad pojazdem podczas hamowania. Problemy z ABS-em nie pojawiają się często, a jeśli do nich dojdzie, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ostrzegawcza. Wtedy wystarczy podpiąć komputer diagnostyczny i sprawdzić, który element układu szwankuje.
- 700,70 zł
- IVECO DAILY 2012 POMPA ABS 5801312796 0265260054
- zyskuj do 5% z
- 1638,00 zł
- IVECO DAILY 2012 POMPA ABS 5801312802 0265242178
- 163,80 zł x 10 rat raty zero
- 5000,00 zł
- STEROWNIK EBS MERCEDES-BENZ ACTROS A0014463236
- 500,00 zł x 10 rat raty zero
- 199,99 zł
- STEROWNIK POMPA ABS 46556475 0265216710
- zyskuj do 5% z
- 43,00 zł
- Valvoline Brake Clutch Fluid DOT 4 1L - 883461
- zapłać później z
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.