Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościABC stylu: T-shirt
Czy istnieje choć jedna osoba, która nie ma go w szafie? T-shirt jest absolutnym hitem sprzedażowym ostatnich lat, a dzięki opcjom personalizowania, nadruków fotograficznych i mody na oversize – nie tylko nas ubiera, lecz także wyraża naszą osobowość, zainteresowania i przekonania. Jest swoistym modowym i ubraniowym „DNA”. Niezwykle praktyczny, pasuje niemal do wszystkiego, można go modnie nosić do bardzo różnych stylizacji.
Czas czytania: 6 min
Bielizna wierzchnia
Gdyby próbować prześledzić historię T-shirtu, najbliżej mu do rzymskiej tuniki. Bezpośrednim przodkiem dzisiejszej koszulki jest podkoszulek żołnierski z początków XX wieku. Oczywiście męski, noszony pod mundurem. T-shirt był produkowany przez amerykańską firmę „Henes”, ale popularność zyskał wśród żołnierzy europejskich podczas I Wojny Światowej oraz po jej zakończeniu. Jak sądzi część komentatorów mody, Ameryka była zbyt pruderyjna, by nosić tak „lekką” bieliznę, przynajmniej w tamtych czasach. Na temat pochodzenia T-shirtu jest zresztą po dziś dzień sporo dywagacji, bo do wymyślenia tej części garderoby chętnie przyznają się również Anglicy (tego typu koszulki nosili bowiem brytyjscy marynarze). Niezależnie od pochodzenia, cechą charakterystyczną T-shirtu jest jego kształt – po rozłożeniu na płasko przypominający literę „T”, stąd też jego nazwa. Wykonany jest zwykle z naturalnych oddychających tkanin – bawełny lub lnu. Współcześnie można spotkać także T-shirty: z dzianin, poliestru lub mieszanek materiałowych. Tylko jak to się stało, że bielizna żołnierska stała się najmodniejszą częścią ubioru zbuntowanej młodzieży?
Buntownik z wyboru
T-shirt swoją popularność zawdzięcza wielkiemu ekranowi. To dzięki kinematografii i ogromnej popularności aktorów oraz początkom popkultury znalazł on stałe miejsce w historii zarówno mody, jak i kultury. Marlon Brando, James Dean – młodzi, niezwykle zdolni, uwielbiani przez miliony nastolatek – idole masowej wyobraźni nosili właśnie T-shirty. Z nich czerpało wzór miliony naśladowców, także kobiety. Dużo później, w latach 80. porwane, pocięte T-shirty z napisami nosiła m.in. Madonna, a w tym stuleciu prawie wszystkie gwiazdy wybierają koszulki z nadrukami, często manifestując w ten sposób sympatie polityczne, poglądy oraz zainteresowania.
„DNA” T-shirtu
Wystarczy spojrzeć na zdjęcia Jamesa Deana, by dostrzec, jak niewiele różni się współczesny podkoszulek od klasycznego T-shirtu. Lekki, dość przylegający, z krótkimi rękawkami, od początku istnienia w najmodniejszym białym kolorze. Częścią „DNA” T-shirtu jest też oczywiście materiał, z którego go wykonywano. Naturalny (podczas wojny głównie wełniany, potem bawełniany), przylegający blisko ciała i niekrępujący ruchów. Najczęściej posiada także lamówkę wokół dekoltu, obecnie elastyczną, dzianinową. Cała reszta może być różna i dobierana w zależności od gustów i upodobań. T-shirt daje ogromne pole do eksperymentowania i wykorzystania swojej kreatywności projektantom. Nadruki, dziury, frędzle, wycięte lamówki, dekolt na plecach, dłuższe rękawy bądź ich brak, krój prosty lub taliowany, ewentualnie oversize. Miliony możliwości!
Jaki T-shirt wybrać?
Ogromny boom na koszulki z nadrukiem przeżywaliśmy na początku obecnego stulecia, ale T-shirty tak bardzo wrosły w styl codzienny milionów osób na całym świecie, że w zasadzie trudno mówić w ich przypadku o modzie. Są to już ikoniczne elementy garderoby, modne zawsze i pod każdą szerokością geograficzną. Natomiast warto wiedzieć, które ich odmiany są najbardziej trendy w tym sezonie. W roku 2015 nosimy T-shirty:
- Asymetryczne, pocięte, przedłużane z tyłu, z frędzlami – czyli klasyczne koszulki zinterpretowane na nowo. Frędzle i przedłużenia idealnie komponują się z zestawami w stylu boho, a te wycinane świetnie pasują do rockowych i metalowych stylizacji.
- Sukienki T-shirtowe – nadal modna alternatywa dla klasycznych damskich sukienek. Nosimy je luźno lub spięte paskiem w talii.
- T-shirty oversize – niezastąpione na co dzień w zestawach ze spodniami rurkami, szortami i spódnicami mini. Zawsze wtedy, gdy chcemy zrównoważyć krótki/wąski dół stroju albo podkreślić nonszalancki styl zestawu.
- Klasyczna biała koszulka – niezmiennie stylowa, wygląda prawie tak samo jak ta noszona przez Jamesa Deana. Dość przylegająca, cienka, z krótkimi rękawkami. Koniecznie bez nadruków (bo akurat te są passe, chyba że personalizowane i tekstowe).
Z czym nosić?
W zależności od efektu, jaki chcemy uzyskać T-shirt może być tą częścią garderoby, która stanowi tło dla innych lub jest głównym elementem stylizacji. Jeśli wybieramy pierwsze rozwiązanie to nada się T-shirt klasyczny, prosty, jednolity, bez nadruków. Ewentualnie bardzo modny teraz T-shirt w marynarskie paski – pasuje zarówno do spodni, spódnicy i marynarki (jest więc elementem stroju biurowego). Dobrze wygląda do supermodnych spodni dzwonów czy prostych szortów. Z kolei T-shirty o wyglądzie znoszonych, powyciąganych, za dużych idealnie sprawdzają się w strojach casualowych – z modnymi podartymi spodniami typu boyfriend, mom jeans czy rurkami z dziurami w stylu lat 90. Wyglądają bardzo stylowo także zestawione ze skórzaną spódnicą, a klasycznym cygaretkom dodadzą nowoczesnego looku.
Powycinane, mocno zdobione (często także dużymi kamieniami) T-shirty spełniają świetnie funkcję głównego elementu stylizacji, zatem warto dbać, by noszone do nich spodnie czy spódnice były proste i raczej w stonowanych kolorach. Tego typu koszulki świetnie nosi się z garniturowymi spodniami, szortami, prostymi spódnicami typu maxi.
Duet idealny to T-shirt i jeansy, niezależnie od stylu zestawu zawsze wygląda świetnie! Wystarczy uzupełnić set o trampki, szpilki lub sandały (w zależności od okazji) oraz trencz lub skórzaną kurtkę i można, niczym Marlon Brando, przemierzać zarówno czerwone dywany Hollywood, jak i dzikie bezdroża.
- -11% 27,34 zł
- 24,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- T-SHIRT 4F KOSZULKA DAMSKA SPORTOWA BAWEŁNIANA
- -16% 28,99 zł
- 24,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- 4F KOSZULKA DAMSKA SPORTOWA T-SHIRT BAWEŁNIANY
- 37,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Koszulka Damska 4F T-shirt w Serek V Bawełniany Sportowy Limitowany SS24
- zapłać później z
- 21,15 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Koszulka bluzka damska t-shirt CITY czarny XL
- -11% 27,26 zł
- 24,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- 4F KOSZULKA DAMSKA SPORTOWA T-SHIRT BAWEŁNIANY
- -21% 30,75 zł
- 24,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- T-SHIRT 4F KOSZULKA DAMSKA SPORTOWA BAWEŁNIANA
- 32,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Koszulka Damska 4F T-shirt Damski Bawełniana 4FSS23TTSHF583-32S-M
- zapłać później z
- 89,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- KOSZULKA ROWEROWA DAMSKA 4F KOLAFRSKA SS23F178
- zapłać później z
- -12% 27,54 zł
- 24,20 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- T-SHIRT 4F KOSZULKA DAMSKA SPORTOWA BAWEŁNIANA
- 34,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- KOSZULKA DAMSKA 4F T-SHIRT BAWEŁNIANY KRÓTKI RĘKAW SPORTOWY SS241161
- zapłać później z
- 42,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- KOSZULKA DAMSKA 4F T-SHIRT BAWEŁNIANY KRÓTKI RĘKAW SPORTOWY SS241163
- zapłać później z
- 34,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- KOSZULKA DAMSKA 4F T-SHIRT BAWEŁNIANY KRÓTKI RĘKAW SPORTOWY SS241161
- zapłać później z
Ilona Pawłowska-Nawrot
Z wykształcenia dziennikarka i grafik komputerowy od 7 lat łączy pracę w marketingu z tworzeniem tekstów publicystycznych i funkcją brand manager marki kosmetycznej Perfect Pharm. Współtworzy dwa blogi: prywatny Bless the Mess oraz Fashion&More (blog Fashion House Outlet Centre), udziela się także w Fundacji Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości Kobiet.