5 sprzętów, które przydadzą ci się do ćwiczeń w domu

5 sprzętów, które przydadzą ci się do ćwiczeń w domu

autor: Piotr Strugała, data publikacji: 15-10-2015

Każdy jest w stanie stworzyć swoją domową siłownię, dzięki której będzie dbał o kondycję i sylwetkę oraz o zdrowie. Nie trzeba do tego żadnych wielkich inwestycji, wystarczy jeden z przedstawionych poniżej sprzętów.

Niestety, nie wszyscy mają czas, by dbać o kondycję pod okiem profesjonalnych instruktorów, uczęszczając na siłownię lub aerobik. Nie oznacza to jednak, że nie można skutecznie zatroszczyć się o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Wymaga to oczywiście pewnej dyscypliny i wyrobienia pewnych nawyków. Warto również zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt do ćwiczeń w domu. Jego wybór powinien być uzależniony od tego, jaki rezultat chce się osiągnąć (np. walka z nadwagą, rzeźbienie mięśni kończyn górnych itd.).

1. Pogromca kalorii

Do szybkiego spalania kalorii i do skutecznego wzmacniania mięśni nóg doskonale nadaje się orbitrek. Sprzęt ten pomaga również modelować łydki oraz uda, a do tego świetnie sprawdza się przy ćwiczeniach cardio. Ćwicząc na nim, można osiągnąć te same efekty, jak przy jeździe na rowerze lub podczas uprawiania biegu narciarskiego. Orbitrek nazywany bywa również cross-trainerem lub trenażerem eliptycznym. Jest to wielofunkcyjny sprzęt do ćwiczeń w domu, który ponadto nie zajmuje dużo miejsca, a więc łatwo go przechowywać. Na rynku dostępne są różne modele orbitreków, różniące się np. systemem hamowania: mechaniczny, elektromagnetyczny lub magnetyczny. Do domowego użytku wystarcza ten ostatni. Warto sprawdzić wagę koła zamachowego, które wpływa na maksymalne obciążenie. Przy cięższych kołach użytkowanie tego sprzętu jest wygodniejsze. Orbitrek należy również dopasować do wzrostu osoby ćwiczącej, a także do jej wagi (większość modeli przeznaczona jest dla osób ważących do 100 kg). Na początek warto wybrać model orbitreka z programem ćwiczeń i z funkcją mierzenia tętna.

2. Zamiast schodów

Inny sprzęt, który również skutecznie przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, to stepper, który doskonale wpływa na wszystkie mięśnie ciała. Jest szczególnie polecany osobom, które chcą kształtować pośladki, uda i łydki. Można powiedzieć, że podczas ćwiczeń na stepperze naśladuje się czynność wchodzenia po schodach. Urządzenie doskonale nadaje się do ćwiczeń zarówno dla młodszych, jak i starszych osób, ponieważ nie obciąża mocno stawów. Nie zajmuje dużo miejsca, można go przechowywać i używać nawet w małym mieszkaniu. Wyróżnia się steppery proste (ćwiczenia jak przy zwykłym pokonywaniu schodów), skrętne (oddziaływają na większą ilość mięśni), z linkami (dodatkowo pozwalają wzmacniać mięśnie pleców), ze słupkiem (lżejszy trening, nie obciąża tak bardzo dolnych kończyn) oraz ministeppery (dla osób chcących ćwiczyć nawet w podróży). Wybór odpowiedniego modelu powinien być uzależniony od tego, jakie partie mięśni będą ćwiczone, oraz od czasu, jaki zostanie przeznaczony na trening (przy krótkich sesjach wystarczy stepper prosty).

3. Na rowerku

Najpopularniejszym sprzętem do ćwiczeń w domu jest rower treningowy, gdyż łatwo na nim ćwiczyć, a ponadto nie obciąża nadmiernie stawów. Czasami wykorzystywany jest również do rehabilitacji. Pozwala rozwinąć wiele grup mięśni, a dzięki temu, że można na nim trenować przez cały rok, spalanie tłuszczu jest efektywne i wygodne nawet zimą, gdy np. bieganie podczas mrozu nie należy już do przyjemności. Trening na rowerku powinien trwać od 20 do 30 minut. Wyróżnia się rowery treningowe poziome (ćwiczenie w pozycji półleżącej, trening nastawiony na mięśnie brzucha), pionowe (jak na zwykłym rowerze, nacisk zostaje położony na kształtowanie mięśni pośladków, łydek i ud) oraz spinningowe (maksymalne pochylenie do przodu, trening bardzo intensywny). Przy wyborze roweru należy również zwrócić uwagę na wagę koła zamachowego (cięższe koło to większa płynność jazdy), a także sprawdzić, czy siodełko jest regulowane i można je dostosować do wzrostu.

4. Ćwiczenia z ciężarkami

Gdy nie dysponuje się dużą przestrzenią w domu i nie można pozwolić sobie na ustawienie sprzętu do ćwiczeń, warto zaopatrzyć się w hantle, które bardzo skutecznie wpływają na kształtowanie mięśni całego ciała, od ramion po pośladki i łydki. Osoby początkujące powinny używać hantli nie cięższych niż 0,5 kg, a dopiero po pewnym czasie zwiększyć ich ciężar nawet do 5 kg. Jeśli ćwiczący nastawia się na trening siłowy, powinien posiadać hantle o różnej wadze lub z regulacją obciążenia. Przy treningu aerobowym najlepsze będą hantle z uchwytem, który uniemożliwi wyślizgnięcie się z rąk przy gwałtownych ruchach. Wyróżnia się hantle neoprenowe z żeliwnym wypełnieniem o wadze od 0,5 kg do 5 kg, winylowe z masą betonową (waga od 1,5 kg do 5 kg), gumowe o wysokich właściwościach antypoślizgowych, pewnie trzymające się w dłoni (waga od 0,5 kg do 5 kg), a także z uchwytem (również z neoprenu).

5. Skuteczne poprawianie kondycji

Do treningu w domu bardzo dobrze nadaje się także skakanka, która przy regularnym ćwiczeniu może przynieść naprawdę zadziwiające rezultaty. Doskonale wpływa na mięśnie całego ciała, a szczególnie na pośladki, uda, łydki oraz ramiona. Dodatkowo skakanka poprawia kondycję, równowagę i wzmacnia koordynację ruchową. Godzina treningu ze skakanką to 550 kcal mniej. Wybierając skakankę, należy zwrócić uwagę, żeby nie była zbyt lekka; powinna być również dostosowana do wzrostu. Dobrym rozwiązaniem są skakanki z licznikami, które pozwalają kontrolować postępy w treningu i zliczają obroty. Każdy jest w stanie przeznaczyć w swoim domowym zaciszu choćby mały kąt, w którym można codziennie wykonywać ćwiczenia poprawiające kondycję i pomagające w spalaniu kalorii. To, jaki sprzęt zostanie wybrany do treningu, powinno zależeć nie tylko od przestrzeni, jaką się dysponuje, lecz także od charakteru ćwiczeń i od tego, nad którymi partiami mięśni chce się głównie pracować.