Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

10 najlepszych gier karcianych

Można grać solo albo z rodziną i przyjaciółmi czy wziąć je na wycieczkę. Przenoszą graczy kilka wieków wstecz lub wprowadzają do przyszłości. Uczą ekologii, ćwiczą spostrzegawczość, zapewniają świetną rozrywkę, czyli gry karciane dla każdego.

Wojciech Przylipiak
Wojciech Przylipiak 07-11-2016 aktualizacja: 20-05-2020

Czas czytania: 8 min

zamknij

10 najlepszych gier karcianych

1. „Londyn”

Coś dla tych, którzy mają zmysł budowniczych albo lubią tworzyć rzeczy od początku. Gracz przenosi się kilka wieków wstecz, do Londynu. Miasto podnosi się po wielkim pożarze. Zadaniem gracza jest je odbudować. Druga edycja gry „Londyn” pozwala wznosić pałace, mnożyć swoje bogactwo w dzielnicy Westminster, kupować ziemię, brać pożyczki (trzeba je spłacać), walczyć z ubóstwem. Będą tu zapewne łodzie parowe, omnibusy, straż ogniowa, handlarze soli i winiarze. Na pewno nie będzie nudno.

„Londyn” to gra z prostą instrukcją, sprawną rozgrywką i co ważne, sprawdza się kilka razy. Dla 2–4 graczy powyżej 14 lat. Cena: ok. 100 zł

2. „Szkoła latania”

Zbójcerze, Krwawy Hegemon, czarownica Jaga, Łamignat, Mirmił, Lubawa, wreszcie Kajko i Kokosz. To kultowi bohaterowie serii komiksowej Janusza Christy o przygodach słoweńskich wojów. W 1981 roku ukazało się pierwsze albumowe wydanie przygód Kajko i Kokosza Szkoła latania. I właśnie do tego komiksu nawiązuje nowa gra karciana Egmontu. Minimum dwie osoby walczą o to, kto na koniec rozgrywki będzie miał najmniej punktów karnych. Można zagrać w wersję zaawansowaną z wykorzystaniem żetonów różnych broni, maści latania, tarczy albo w wersję prostszą, bez tych dodatków.

„Szkoła latania” ma bardzo proste zasady. Jest poręcznie opakowana, ma dobrą dynamikę, a do tego możliwości pokonania Ofermy i Krwawego Hegemona. Czego można chcieć więcej? Cena: ok. 30 zł

3. „Spacer po Burano”

Burano to bajkowa wyspa położona zaledwie kilka kilometrów od Wenecji. Charakteryzuje się kolorowymi kamieniczkami. Na razie prawdziwy wyjazd do tego urokliwego miejsca jest niemożliwy, choć nie do końca…. Można się tam przenieść za sprawą gry „Spacer po Burano”. Każdy z graczy (1–4, wiek od 10 lat) zostaje budowniczym. Jego zadaniem jest zbudowanie 5 kamienic. Są karty budynków, rusztowań, ale też mieszkańców, turystów, monet, a nawet kotów. Są lodziarnie, kawiarnie, sklepy, pizzerie. Wszystko piękne graficznie. Na pierwszy rzut oka instrukcja może sprawiać wrażenie skomplikowanej, ale rozgrywka jest prosta i wciągająca także dla małych dzieci, choć dorośli też nie będą się nudzić. Cena: ok. 50 zł

4. „Włościanie”

Średniowieczna osada to miejsce, w które graczy zabiera nowa karciana gra strategiczna „Włościanie” (od 1 do 5 graczy). Tak jak w przypadku gry „Londyn”, zaczynamy życie od początku. Z małego gospodarstwa tworzymy osadę. Pomagają w tym rzemieślnicy, kupcy, wędrowcy. Będzie trzeba odwiedzać warsztaty, ryneczek, bank. Rzemieślnikom będziemy musieli dostarczyć materiały i narzędzia. Tak budujemy wartość naszej osady.

Wartość gry zwiększa fakt, że za ok. 100 zł od razu otrzymujemy kilka dodatków, m.in. karty Łotrów czy Świętych, które wzmacniają losowość gry. Najciekawsza jest rozgrywka przeciw partnerom, ale można też grać solo. Wtedy konkuruje się z bezwzględną hrabiną. Kto szybciej przekona do siebie bednarza, kowala, winiarza, cieślę, zbieraczkę, handlarkę koni i zbierze więcej złociszy?

5. „Łowcy potworów”

Robal, Szeptacz, Muszlołap, Krzykacz, Łapacz Snów, Pazuzu – gra „Łowcy potworów” nie jest przeznaczona dla osób o słabych nerwach, wrażliwych na mroczne postaci, przygody, miejsca. Tu rządzą wszelkiej maści potwory i kreatury, niegościnne jaskinie i gęste lasy.

Autorem gry dla 2–5 osób (12 +) jest Richard Garfield, twórca m.in. kultowej karcianej gry „Magic: The Gathering”. W „Łowcach potworów” – zgodnie z tytułem – gracz poluje na przeróżne monstra, korzystając z fantastycznie namalowanych kart. Z grubsza gra polega na przekazywaniu sobie przez graczy kart, w tym kart terenów, pracowników, wydarzeń, sekretnych celów, no i potworów. Cała rozgrywka zawiera się w czterech sezonach, czyli czterech seriach, na początku której każdy z graczy otrzymuje po 4 karty. Duża liczba kart powoduje, że można w nią grać kilka razy, bez ich dublowania się. Cena: ponad 100 zł

6. „Kryminalne zagadki: Krwawe róże”

Czasy rewolucji przemysłowej w Anglii, okres, w którym swoimi niesamowitymi detektywistycznymi umiejętnościami zachwycał detektyw Sherlock Holmes. Gra spodoba się też fanom suspensu w stylu Agathy Christie albo filmów Alfreda Hitchcocka.

„Kryminalne zagadki: Krwawe róże” to gra dedukcyjna, w której prowadzi się śledztwo. Wymaga uwagi, skupienia, skrupulatności, zaangażowania. Rozwiązujemy zagadkę śmierci hrabiego Tudora, którego ciało zostaje znalezione na terenie jego posiadłości. Rozgrywka trwa około 60 minut, można grać samemu, ale ciekawiej jest w grupie do 6 osób. Szukamy wskazówek, przeglądamy zeznania świadków, ustalamy motyw i winnego lub winnych. Gra przypomina serię „Sherlock”. W przeciwieństwie do niej jest jednak jednorazowa. Cena: ok. 40 zł

7. „Mewy”

Fantastyczna szata graficzna, zabawna, dynamiczna – to bez wątpienia zalety jednej z najnowszych gier polskiego wydawcy Zielona Sowa. To gra dla dwóch osób powyżej 6. roku życia. Rozgrywka trwa około pół godziny. „Mewy” idealnie sprawdzą się np. podczas podróży z dzieckiem. Jej zasady są bardzo proste. Gra polega na zbieraniu punktów za odpowiedni układ kart. Zbiera się też przedmioty znalezione pod żetonami Kamyków. Ważne jest przeganianie Mew, gdyż za nie dostaje się punkty ujemne. Można przeszkadzać w układzie kart drugiemu graczowi poprzez podrzucanie mu kart z mewami. Nadmorski klimat gry szczególnie spodoba się tym, którzy lubią wypoczywać nad wodą. Cena: 30 zł

8. „Na okrągło”

Jeśli lubisz grę „Kaleidos”, to nowa gra „Na okrągło” wydawnictwa Muduko jest dla ciebie. To prosta w obsłudze gra na spostrzegawczość. Polega na dobieraniu kart, przyglądaniu się obrazkom i znajdywania kart z obrazkami zaczynającymi się na literę widniejącą na wierzchniej karcie na stosie. Są tu przedmioty codziennego użytku, potrawy, zwierzęta, pojazdy i postacie. Najszybszy i najbardziej spostrzegawczy gracz zabiera daną kartę i kładzie na swoją kupkę. Kto ułoży największą, wygrywa. Gra jest szybka i idealnie sprawdzi się podczas zabawy z dziećmi, ale też w gronie przyjaciół. Niespecjalnie dla wymagających graczy, raczej dla fanów rozrywki łatwej i przyjemnej.

9. „Escape Room: Zagadka Sfinksa”