W. Dederko - Sztuka fotografowania - nowe wydanie! (6482348839)

zakończona
59,00 zł
sprzedaż zakończona
Koszty dostawy
  • List polecony ekonomiczny 8,50 zł
  • List polecony priorytetowy 10,00 zł
  • Paczka pocztowa ekonomiczna 14,00 zł
  • lokalizacja: Kraków
  • stan: nowy
  • waga (z opakowaniem): 0.70 [kg]

rewelacyjna książka o fotografowaniu!


nowe wydanie

Książka polecana przez:

Sztuka fotografowania - Witold Dederko
I wydanie
Książka jest nowa, bezpośrednio z Wydawnictwa!

Nie odwołuję ofert!

Nie wysyłam za pobraniem!

Wysyłka Pocztą Polską, koszt zgodnie z cennikiem.

Mniej więcej dwa lata temu zaserwowałem Wam książkę Witolda Dederki Przedmiot rzeczywisty i jego obraz. Dziś zapraszam do smakowania drugiej z nich. Książka nie wymaga zachwalania, jest doskonale znana. Może być doskonałym prezentem dla każdego, kto używa aparatu fotograficznego, niezależnie od poziomu jego wiedzy.

Sztuka fotografowania, to pięknie podane przez Witolda Dederko kompendium wiedzy fotograficznej i estetycznej. Wydana w roku 1986, jako broszura COMUK, nie była do tej pory wznawiana. Dopiero teraz wydało ją Polskie Wydawnictwo Fotograficzne. Od pierwowzoru różni się diametralnie; pomijając jakość ówczesnych papierów i druku, obecne wydanie jest od nowa zaprojektowane i złożone. W zamyśle, ma być to seria trzech ksiażek i okładka nawiązuje do poprzednio wydanej książki Dederki Przedmiot rzeczywisty i jego obraz. Trzecią pozycją w tej serii będą Elementy kompozycji fotograficznej, tego samego autora. Dodatkowo, udało się zamieścić w tej książce 64 czarno-białe zdjęcia, wykonane przez Witolda Dederkę (oprócz kilku, na których jest on sam) i przeważnie nigdy nie publikowane. Jest to pierwsza, tak obszerna, prezentacja zdjęć tego wspaniałego człowieka - wielkiego teoretyka i artysty.

Cezary Dybowski - wydawca

Spis treści:

Omówienie ogólne
Fotografia amatorska – Fotoamatorzy – Pierwsze emocje twórcze – Nieomylna przyroda – Nie każda odbitka nam odpowiada – Warunek samodzielności – Praca, myślenie, technika – Fotografia narzędziem sztuki – Wzruszenie – Proces twórczy.

Mózg podstawowym narzędziem twórczości
Z jakich elementów składa się człowiek – Receptory – Realna rzeczywistość i jej dostrzeganie – Człowiek widzi to, co chce widzieć – Mózg przetwarza dostrzeżone sygnały – Najpierw myśleć potem fotografować – Wyobraźnia niezbędnym narzędziem fotografa-artysty – Widzieć „po swojemu”; kształcenie indywidualności twórczej – Możliwości techniczno-warsztatowe – Wpływy obce i naśladownictwo, plagiat – Wpływy malarstwa.

Twórczość i technika
Technika jedyną możliwością realizacji obrazu – Fotografia „czysta” i ta inna – Definicja fotografii – Fotografia artystyczna też jest fotografią – Aparat i jego optyka (oświetlenie, ostrość) – Emulsja negatywowa i jej dobór; filtry – Prawo tolerancji – Proces negatyw – pozytyw – Metody nie fotograficzne – Kontakty malarstwa i fotografii.

Oko – Widzenie – Mózg
Optyka ludzkiego oka – Optyka obiektywu fotograficznego – Kształt, tonalność, kolor, ruch – Jak oszukać ludzki mózg – Zmienność cech oglądanego obrazu; kształt a jasność – Zdolność rozpoznawania zmienionego przedmiotu – Pomyłki w widzeniu; prestidigitatorstwo, triki filmowe – Współdziałanie zmysłów – Dwuwgląd i stereoskopia – Film dźwiękowy – Charakter widzenia jest procesem powstającym w czasie – Jak wyobraźnia warunkuje widzenie.

Przedmiot fotografowany
Istnienie przedmiotu warunkiem wykonania zdjęcia fotograficznego – Przedmioty „ważne” i „nieważne” – Poszukiwanie tematu – Olśnienie, czyli dostrzeżenie tematu – Mnogość możliwych tematów – Przedmioty „martwe”, ruchome; człowiek – Krajobraz, przyroda, architektura; fragment – Fotografia naukowa (czy może być dziełem sztuki?) – Reportaż a zdjęcie gazetowe – Człowiek; zdjęcie dokumentalne, portret, kompozycja figuralna; grupa – Ciało ludzkie, akt – Przedmiot w kinematografii – Ruch jako temat; światło jako temat – Fotografia „abstrakcyjna” – „Awangardy” – Czy autor musi być związany z tematyką?

Kompozycja jako technika twórcza
Eksperyment z maszyną analogową – „Kompozycja łamigłówka” – Kompozycja jest nieuniknioną koniecznością – Elementy kompozycji – Ramka; pole; rozmiar i proporcja; linia wyobrażona; rytm; tonalność; kontrast; kolor – Światło jako element kompozycji – Perspektywa a kompozycja – Ostrość obrazu, głębia ostrości – Powierzchnia obrazu – Oprawa – Oświetlenie obrazu na ścianie – Zdjęcie dla druku – Zasady ekspologii.

Cechy plastyczne fotografii
Analiza czyli szczegółowość – Walka o syntezę – Prostota tematu i obrazu – Oszczędność techniczna – Estetyka jest jedna – Plastyka a muzyka – Plastyka a literatura – Plastyka a teatr – Fotografię artystyczną musimy uznać za dzieło plastyki – Warunek harmonii – Sztuka a matematyka – Realizm, romantyzm, abstrakcjonizm – Krytyk sztuki fotograficznej.

Co mówi obraz
Abstrakcja też może mieć treść – Deseń – Obrazy naturalistyczne informują wyłącznie o przedmiotach i to pobieżnie – Obraz syntetyczny skupia uwagę na treści – Treść jest tym, co chce przekazać artysta (Temat to tylko przedmiot) – Treść zawsze niesie pewne idee – Czy może być obraz treści? – Treść utajona, symbole plastyczne – Eksperyment z opisem jednego obrazu przez szereg osób – Technika rzutuje na treść, gubi ją lub podkreśla; wybór techniki – Dzieła przypadkowe – Treść może być odczuta lub wyrozumowana przez artystę – Obraz jest informacją o przeżyciach jego twórcy.

W poszukiwaniu samego siebie
Uświadomienie konieczności tworzenia – Długi okres pracy nad techniką i nad tym, co się chce powiedzieć – Uczucie niezadowolenia, obojętności i wzruszenia artysty – Koncepcja i jej realizacja – Co to jest indywidualność twórcza – Nie można osiągnąć indywidualności „na siłę” – Dobór techniki do indywidualności, temperamentu artysty, do tematu i treści – Techniki proste i złożone – Brom; techniki tonorozdzielcze; fotokontur; fotomontaż i techniki pokrewne; luksografia; retusz – Techniki chromianowe i ich zalety – Fotografia kolorowa dzisiaj i w przyszłości – Styl doświadczonego artysty fotografa – Uwagi o ekspologii.

Artysta i jego sztuka
Zmienność gustów i stylów – Sztuka tworzy się stale – Fotografia jako sztuka – Dzieje sztuki fotograficznej w skrócie – Artysta tworzy sztukę, lecz nie jest niezmienny, dojrzewa i wciąż jest nowy – Na fotografię wpływa postęp malarstwa i techniki fotograficznej – Jak się tworzyła dzisiejsza fotografia i dokąd dąży – Technika ze znakiem zapytania – Ocena, samokrytyka – Czego wymagamy od prawdziwego krytyka – Moda i „style” w krytyce – Ocena przeciętnego odbiorcy – Jak młodzież odczuwa sztukę – Dla kogo tworzymy? – Czy nastąpi kres twórczości artystycznej – Sztuka „elektronowa” – Sztuka jest nieuniknioną koniecznością społeczną.

Witold Dederko - Sztuka fotografowania
Polskie Wydawnictwo Fotograficzne
Warszawa 2009
Wydanie I
Format: 235x165 mm
Ilość stron: 272; w tym 64 całostronicowe zdjęcia
Okładka miękka, ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-924694-5-2


Skany przykładowych stron:


Opis niniejszej aukcji, a także zamieszczone w niej zdjęcia
są utworem w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
i podlegają ochronie prawnej.
Jakiekolwiek ich wykorzystanie wymaga mojej pisemnej zgody.
wysyłka gratis
metody płatności
  • PayU
  • Zwykły przelew bankowy
płatność z góry
maksymalnie w paczce
List polecony priorytetowy 10,00 zł
kolejna sztuka: 10,00 zł
maksymalnie w paczce: 1
List polecony ekonomiczny 8,50 zł
kolejna sztuka: 8,50 zł
maksymalnie w paczce: 1
Paczka pocztowa priorytetowa 15,00 zł
kolejna sztuka: 2,00 zł
maksymalnie w paczce: 4
Paczka pocztowa ekonomiczna 14,00 zł
kolejna sztuka: 2,00 zł
maksymalnie w paczce: 4
dodatkowe informacje
Wysyłam na terenie Polski oraz za granicę. Koszt według cennika Poczty Polskiej. Ze względów fiskalnych nie ma możliwości odbioru osobistego.
Zgadzam się na sprzedaż użytkownikom serwisów Aukro.cz oraz Aukro.ua