TOPINAMBUR ALBIK karpa duża (6908426069)

zakończona
15,00 zł
sprzedaż zakończona

nie było ofert kupna

Koszty dostawy
  • Przesyłka kurierska 16,00 zł
  • lokalizacja: Łęczna, Polska
  • faktura: Nie wystawiam faktury
  • waga (z opakowaniem): 7 [kg]
  • roślina w postaci: inna

PROMOCJA

Przedmiotem jest 1szt. dobrze ukorzenionej karpy topinambura odmiany ALBIK doniczkowanej o wysokości ok 125 cm. Pewność przyjęcia

- sprzedawany w ubiegłych latach bez konserwantów, środków ochrony roślin to poletko dla własnych potrzeb jak dla siebie.

- jako zabezpieczenie od sąsiadów mur roślinny - do 250 cm, można przycinać, kształtować, doskonała naturalna osłona wieloletnia.

- jest odporny na mróz do -30.

Popularne zioła używane w kuchni

Topinambur, inaczej słonecznik bulwiasty (Helianthus tuberosus), należy do gatunku roślin z rodziny astrowatych. Jego łacińska nazwa pochodzi od słowa "tuber", znaczącego "bulwa", Heliantus - od greckiego "helios", oznaczającego słońce... Jeden słonecznik ma na górze a drugi na dole - Zapraszam.

W ostatnich latach wykazano liczne zależności między sposobem odżywiania, stylem życia i dietą a składem mikroflory przewodu pokarmowego gospodarza. Spowodowało to poszukiwani strategii żywieniowej, która będzie stymulować rozwój korzystnych mikroorganizmów. Na szczególną uwagę zasługują niestrawne oligosacharydy (NDOs). Cukry te, ze względu na budowę chemiczną, nie ulegają trawieniu przy udziale enzymów własnych przewodu pokarmowego ludzi i zwierząt monogastrycznych, dzięki czemu docierają w prawie niezmienionej postaci do jelita grubego. Tam następuje dezintegracja tych związków do nisko cząsteczkowych kwasów tłuszczowych.

Jednym z dowodów wzmożonego zainteresowania tymi substancjami jest wzrost badań nad długołańcuchową inuliną jak i produktami jej rozkładu oraz zmianami metabolicznymi w obrębie organizmu ze szczególnym zwróceniem uwagi na budowę i funkcje przewodu pokarmowego. W jelicie grubym inulina ulega fermentacji bakteryjnej, przyczyniając się do stymulacji wzrostu pałeczek kwasu mlekowego. Powstaje tzw. „efekt bifidogenny” związany z selektywną fermentacją fruktanów przez bakterie z rodzaju Bifidobacterium. Za korzystne efekty działania bifidobakterii uznaje się, m.in. ochronę przed zakażeniami jelitowymi, zmniejszenie wartości pH w jelicie zwiększoną produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, hamowanie rozwoju bakterii gnilnych i patogennych, produkcję witamin, stymulowanie odpowiedzi immunologicznej, pobudzenie pracy jelita, a przez to zwiększenie efektywności trawienia i absorbcji. W ciągu ostatnich lat przeprowadzono szereg badań, które potwierdzają korzystny wpływ inuliny na organizm,"

Topi – co?

Topinambur. No właśnie, co to takiego. Brzmi tak jakoś…egzotycznie. No i faktycznie choć nie do końca, bo w XVII w. świetnie się przyjął w Europie. Po naszemu – słonecznik bulwiasty po prostu, zaś „topinambur” pochodzi z określenia tego gatunku w języku francuskim (topinambour), które z kolei nadane zostało tej roślinie od brazylijskiego plemienia Indian Tupinamba. Przedstawiciele tegoż plemienia odwiedzili w 1613 roku Paryż, stając się w owym czasie sensacją. Ich popularność spowodowała użycie nazwy plemienia do określenia rośliny, która dostarczona została w tym samym czasie, także zza Atlantyku. To, że Indianie i słonecznik pochodziły z różnych kontynentów nikomu nie przeszkodziło:) W Polsce od XIX w. pojawia się pod nazwą po prostu „bulwa”, ale również znany jest jako „bulba” (na Wileńszczyźnie), „gdula ziemna”, „świniak”, „świni chleb” i „świni orzech”. Znacie, słyszeliście? Cóż, topinambur m.w. w XVIII w. został całkowicie wyparty przez ziemniaka (a to było dawno temu), choć co i rusz przeżywał swój renesans. Dziś jest warzywem niemal ekskluzywnym i rzadkim. No właśnie – większość z nas słysząc jego nazwę zadaje pytanie: „topi – co?”.

No dobrze, tyle i po krótce historii. A teraz o wartościach tego trochę egzotycznego warzywa. Bulwy topinambura zawierają do 17% inuliny, stanowiącej 75–80% wszystkich węglowodanów. Pozostałe to skrobia oraz cukry proste (fruktoza, sacharoza, maltoza i nisko cząsteczkowe fruktooligosacharydy­). Dzięki znacznej zawartości inuliny bulwy dobrze znoszą mróz (do -30 °C) i mogą zimować w glebie w naszych warunkach klimatycznych – w przeciwieństwie do ziemniaka. W trakcie przechowywania lub przetwarzania inulina hydrolizuje na cząsteczki fruktozy. Bulwy zawierają poza tym dużo krzemionki, witaminy B1 i żelaza, którego mają więcej niż w ziemniakach. Wyróżniają się także znacznym udziałem takich makro- i mikroelementów jak miedź, magnez i potas. Bulwy topinamburu są wartościowym składnikiem diety diabetyków i osób po chemioterapii. Inulina pomaga w normalizowaniu glikemii, a razem z pektynami i błonnikiem pomaga w oczyszczaniu organizmu wiążąc szkodliwe związki i przyśpieszając ich wydalanie poprzez pobudzanie ruchów jelit. Dzięki temu też bulwy mogą pomagać przy zaparciach. Mają poza tym działać jako immunostymulator, osłonowo na wątrobę i zapobiegać zakażeniom dróg moczowych. W lecznictwie ludowym topinambur wykorzystywany był także przy cukrzycy, otyłości, chorobach układu krążenia, a nawet reumatyzmie. Jednym słowem topinambur jest bardzo zdrowym warzywem i warto dodać go do naszego menu.

A żeby sprawa była jasna i prosta – oto kilka przepisów:

1. Topinambur jak kalafior czy szparagi, tak po prostu.

Czyli gotujemy topinambur (najlepiej w łupinkach) – gotuje się m.w tyle czasu co ziemniaki. Podajemy jako przystawkę do dań mięsnych, czy rybnych albo z jajeczkiem sadzonym na przykład – tak samo jak szparagi czy kalafior, polane masełkiem lub zasmażką z bułki tartej. I już.

2. Sałatka Anety I

Topinambur ugotowany w łupinach obieramy i kroimy na mniejsze części, do tego pokrojone suszone pomidory, cebulka w piórka, orzechy i majonez z Sudawii, sól i pieprz i pycha!

3. Sałatka Anety II

Topinambur ugotowany w łupinach + rukola + oliwa (może być z zalewy po suszonych pomidorach wówczas oszczędniej z przyprawami). Dla mięsożernych można dodać wędzonego kurczaka.

4. PIECZONY TOPINAMBUR Z OKRUCHAMI CHLEBA, TYMIANKIEM I CYTRYNĄ

Składniki:

250 ml tłustej śmietany

sok z 1 cytryny

2 ząbki czosnku (drobno posiekane)

garść świeżego tymianku (posiekanego)

1-2 garści startego Parmezanu

3 garści cienko pokrojonego topinamburu (inaczej słonecznik bulwiasty)

2 garści okruchów z czerstwego chleba

sól i świeżo mielony czarny pieprz

oliwa z oliwek

Przygotowanie:

Rozgrzej piekarnik do 230 stopni. Do miski wlej śmietanę, dodaj sok z cytryny, czosnek, połowę tymianku i większą część Parmezanu, dopraw do smaku solą i świeżo mielonym czarnym pieprzem. Rozcieńcz 6-8 łyżkami wody i wrzuć do środka pokrojony w cienkie paski topinambur. Wszystko dobrze wymieszaj i przełóż do żaroodpornego naczynia. Przykryj aluminiową folią i piecz przez 35 minut. Okruchy chleba wymieszaj z resztą tymianku, solą, pieprzem i odrobiną oliwy z oliwek. Wyjmij topinambur z piekarnika, odkryj folię i posyp po wierzchu resztą Parmezanu. Następnie posyp wszystko wcześniej przygotowanymi okruchami chleba, zapiekaj jeszcze przez ok. 15 minut aż okruchy staną się rumiane.

Ja jem surowy bo mi smakuje najlepiej jak orzeszki laskowe. Polecam

wysyłka gratis
metody płatności
płatność z góry
maksymalnie w paczce
Przesyłka kurierska 16,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 40
dodatkowe informacje