Bestialstwo UPA pod Lubomlem na Wołyniu (K.Kołtun) (6929535823)

zakończona
47,00 zł
sprzedaż zakończona

nie było ofert kupna

Koszty dostawy
  • List ekonomiczny 6,00 zł
  • List polecony ekonomiczny 8,00 zł
  • Paczka pocztowa ekonomiczna 10,00 zł
  • lokalizacja: Lublin, Polska
  • czas wysyłki: do 2 dni
  • stan: nowy
  • faktura: Wystawiam fakturę VAT
  • okładka: miękka
  • rok wydania (xxxx): 2016
  • kondycja: bez śladów używania
  • wydanie: standardowe

Krzysztof Kołtun

Bestialstwo UPA pod Lubomlem na Wołyniu

Wydanie pierwsze

Lublin: Norbertinum, 2016

Objętość 439, [1] s.

Format 147 x 208 mm

Oprawa miękka klejona

ISBN 978-83-7222-599-3

Cena 47,00 zł

O książce

Ppłk rez. dr inż. Jacek Jarosław Gaj:

Książka „Bestialstwo UPA pod Lubomlem na Wołyniu”, autorstwa Krzysztofa Kołtuna, jego dużym wysiłkiem i ogromnym zaangażowaniem, wydana została w końcu 2016 roku przez lubelskie Wydawnictwo Norbertinum. Stanowi zbiór 41 opowiadań-relacji świadków ukraińskiego ludobójstwa na Wołyniu. Tematyka wspomnień dotyczy obszaru położonego niedaleko, tuż za graniczną obecnie rzeką Bug. Opisano w niej tragiczne, wstrząsające i traumatyczne przeżycia ludzkie, przyporządkowane terytorialnie do miejsc, po często nieistniejących dzisiaj wioskach, które zniknęły z powierzchni ziemi – spalone często razem ze swoimi mieszkańcami, świątyniami i zabudowaniami. Często nawet z wykarczowanymi sadami owocowymi (zgodnie z zaleceniem prowidu OUN o bezlitosnym zacieraniu wszelkich śladów polskości na tej ziemi).

Spisane relacje można podzielić na 3 grupy: tragiczne wspomnienia naocznych świadków z okrutnej rzezi Polaków, współczesne relacje z ekshumacji i ponownych pochówków po latach, oraz znajdujemy tam także opowiadania stanowiące legendy upamiętniające zatracony klimat dawnego Wołynia z jego kulturą, wierzeniami, obyczajami i tradycjami. Jest to niezmiernie cenne, wręcz unikatowe uzupełnienie w zestawieniu z tragicznymi relacjami ludzi – mieszkańców dawnego Wołynia.

Ukazany bezmiar i groza ludobójstwa… poraża.

Współczesna pustka Wołynia, smutne ugory niegdyś uprawnych pól, ciągnące się kilometrami przy samej głównej szosie do Lubomla, dziwne kępy krzaków i chaszcze w miejscach po wymordowanych i spalonych wioskach, dają nieme wyobrażenie o bezmiarze ludzkiej tragedii.

Powszechna wiedza historyczna na temat „Rzezi Wołyńskiej” była i jest dalece niewystarczająca, ale dziś – z perspektywy minionych lat – staje się to wytłumaczalne: bezwzględna, podła i cyniczna cenzura komunistyczna okazała się w tym względzie jeszcze bardziej skuteczna niż wobec Katynia, ale też skala ukraińskiego okrucieństwa została po wielokroć przekroczona ponad wszelkie wyobrażenie.

Relacje spisane zostały w oryginalnej gwarze ludowej, stanowiącej mieszaninę językową języka polskiego w potocznej odmianie ludowej (odbiegającej od poetyckiego, literackiego języka polskiego), typowej dla Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej, a także są liczne fragmenty w języku chachłackim, będącym lokalną gwarą miejscową, opartą na języku tzw. tutejszym, czyli rusińskim. Są także liczne wtrącenia w językach rosyjskim, żydowskim, czeskim i niemieckim, czyli prawie pełny przegląd mieszaniny językowej narodów zamieszkujących ówczesny Wołyń, w latach drugiej wojny światowej bestialsko zniszczony i spalony przez banderowskich zbirów. Trzeba przyznać, że w związku z tą osobliwością czytanie zaprezentowanego tekstu nastręcza pewne trudności, stanowiąc zwłaszcza dla młodego pokolenia istotną trudność językową. Dlatego korekta edytorska tego dość obszernego tekstu okazała się… dużym wyzwaniem. Przeżycia i doznania związane z czytaniem zebranych relacji stanowiły wstrząsające doświadczenie, pomimo dobrego zahartowania posiadaną wiedzą naukową o opisywanej rzezi, często już po przeczytaniu 30-40 stron tekstu stan emocjonalny niebezpiecznie dryfował na granice bezdroży obłędu.

W recenzowanej książce przywracane są do pamięci narodowej historyczne nazwy polskich wsi na Wołyniu, po których tylko czasem zostały miejsca (najczęściej jako mniejsze lub większe chaszcze), opisywane na współczesnych mapach jako uroczyska o swojsko brzmiących nazwach: Ostrówki, Wola Ostrowiecka, Jankowce, Kupracze, Terebejki, Kąty, Kokorawiec, Bliźnice, Zamostecze, Piotrówka, Przekurka, Sawosze, Binduga, Bystraki. Są także miejscowości, które stały się banderowskim pochodniom, choć utraciły bardzo wiele ze swej dawnej świetności: Kisielin, Borki, Sztuń, Czmykos, Nowiny, Rymacze, Jagodzin, Luboml. Są też przytoczone nazwy miejscowości ocalonych, ale istniejących obecnie pod zmienionymi nazwami i ze znacznie ograniczoną zabudową, takie jak na przykład: Opalin (dzisiejsza Вишнівка), Wilczy Przewóz (dzisiejsze Старовойтове), Rakowiec (dzisiejsze Приріччя). Jednocześnie trzeba podkreślić, że dokonane na tym terenie zmiany w strukturze etnicznej są ogromne! Pociągnęło to za sobą nieunikniona w takim przypadku degradację cywilizacyjną – ziemie dotychczas rozwijające się gospodarczo, stały się swoistą pustynią. Zmiany były nieporównywalnie większe niż w jakimkolwiek innym regionie Polski dotkniętej gehenną drugiej wojny światowej.

Relacje są autentycznymi przywołaniami historii, często występują powtórzenia wobec poszczególnych wsi – pokazane z różnej perspektywy kilku świadków, bo trzeba wskazać, że na szczęście przeżyli świadkowie tego bezprzykładnego ludobójstwa, którzy zechcieli dać świadectwo prawdzie, mimo traumy wspomnień tkwiących pod powiekami i w głębi umysłu oraz duszy. Podobnie osobliwe są tytuły każdej relacji, jak wyjątkowy i niepowtarzalny jest każdy człowiek, tak jak różni byli ludzie doświadczający przeżyć – zapierających oddech i odbierających zmysły. W zależności od ogromu doznanych przeżyć oraz od indywidualnych predyspozycji osobowych, poszczególni świadkowie różnie opisują swoje przeżycia, jedne są lakonicznym przekazem przeżytych zdarzeń, a inne są szczegółową i często bardzo emocjonalną relacją z widzianego na własne oczy bestialstwa zwyrodniałych sadystycznych zbrodniarzy.

Smutną prawdą jest to, że o polskim Wołyniu ciągle trzeba przypominać. Przypominać i pamiętać, bo niewinne ofiary naszych Rodaków potrzebują szczerego wspomnienia – tak samo jak potrzebują uczciwego upamiętnienia i… w większości przypadków – godnego pochówku. Natomiast niezbywalnym obowiązkiem żyjących potomnych jest, by pamiętać, kultywować i przekazywać kolejnym pokoleniom tę tragiczną pamięć, pozostawiając kwestię wybaczenia komu innemu – na sądzie ostatecznym.

[za: www.bibula.com]


O Autorze

Krzysztof Kołtun – urodził się 9 listopada 1958 roku w Chełmie, w rodzinie wywodzącej się z Lubomla na Wołyniu. Poeta liryczny, autor dwudziestu czterech książek poetyckich. Reprezentuje Stowarzyszenie Pisarzy Polskich w Krakowie i literackie Bractwo Białego Pasterza. Jest założycielem Grupy Poetyckiej „Krzemień” w Chełmie w 2010 roku, kontynuującej przedwojenne tradycje Grupy Poetyckiej „Wołyń”. Jest pomysłodawcą i organizatorem konkursów poetyckich – ogólnopolskich, skupiających rozproszone po świecie literackie środowisko kresowian i młodych talentów. Do najbardziej znanych i najdłużej organizowanych konkursów należy Konkurs Poetycki „U Progu Kresów”, organizowany od 1998 roku. Ponadto jest założycielem Towarzystwa Rodzin Kresowych (1988), Nadbużańskiego Towarzystwa Kultury (1999) oraz Kresowego Zespołu „Sokoliki” (2004) w Chełmie. Laureat Literackiej nagrody im. A. Patkowskiego (Sandomierz 1999), nagrody literackiej KAJA Kazimierza Andrzeja Jaworskiego (Chełm 2005), literackiej Nagrody im. W. Hasiora Stowarzyszenia „Ars Populi” (Kraków-Zakopane 2005), wielu konkursów poetyckich. Gość i współtwórca audycji radiowych, dziennikarz. Z pasji i zamiłowań etnograf, antykwariusz, kolekcjoner kresowy, duchowy przewodnik po Kresach. Twórca i właściciel Antykwariatu Kresowego (www.antykwariat-kresowy.pl).

Spis treści

Przedmowa (Jacek Jarosław Gaj)

Wołyń
Borowa
K­isielin
Wola Ostrowiecka – „Chutor za Wolo Ostrowiecko”
Kupracz­e nad Hapką
Ostrówki – „Krwawe słońce”
Wola Ostrowiecka – „Los Stasi”
Ostrówki – „Dramat małego Edzia”
Sawosze pod Lubomlem – „Miszczkie”
Kąty – „Dziaduniu, nie bijcie”
Kąty – „Diabły pośrodku wsi”
Kąty – „Za skrzynio”
Jankowce – „Ludzie, uciekajcie!”
Borki
B­orki – „Cena życia”
Borki – „Zemsta za dobro”
Sztuń – okolica
Sztuń – „Krzciny pod siekierami”
Bliźnice – „Rodzina Ulewiczów z chutoru Bliźnice”
Sztuń – „Dwór u Panienki”
Czmykos – „Krwawa niedziela w Czmykosie”
Rakowiec – „Droga do Rakowca”
Opalin
Opal­in – „Kronikarz z Jamna”
Opalin – „Wojna w Opalinie”
Luboml
Ter­ebejki
Rymacze – „Niepewność Rymacz”
Równo – „Los ludzi”
Opalin – „Płacz psa”
Wilczy Przewóz – „Wywózka za Bug”
Okopy – „Pierwszy chleb w Okopach”
Wilczy Przewóz – „Zaczarowane wesele”
„Wilkołak przy młynie”
Rymacze – „Pośnik w Rymaczach”
Luboml – „Powrót po półwieku”
Szack – Kowel. „W drodze do Kostiuchnówki – 1 lipiec 1916 rok”
Ostrówki – „Głęboka mogiła”
Ostrówki – „Dół śmierci”
Ostrówki – „Cztery trumny na piasku”
Żurawie – zakończenie

Posłowi­e


wysyłka gratis
metody płatności
  • PayU
  • Zwykły przelew bankowy
    • 05 1240 2500 1111 0000 3764 3566
płatność z góry
maksymalnie w paczce
Przesyłka kurierska 15,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 5
przybliżony czas realizacji: 3 dni robocze
List polecony ekonomiczny 8,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 2
przybliżony czas realizacji: 5 dni roboczych
Paczka pocztowa ekonomiczna 10,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 2
przybliżony czas realizacji: 5 dni roboczych
List ekonomiczny 6,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 2
przybliżony czas realizacji: 5 dni roboczych
Odbiór osobisty po przedpłacie 0,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: -
przybliżony czas realizacji:
płatność przy odbiorze
maksymalnie w paczce
Przesyłka kurierska pobraniowa 19,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 5
przybliżony czas realizacji: 3 dni robocze
Pocztex Kurier48 pobraniowy 14,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: 2
przybliżony czas realizacji: 4 dni robocze
Odbiór osobisty 0,00 zł
kolejna sztuka: 0,00 zł
maksymalnie w paczce: -
przybliżony czas realizacji:
zwrot towaru w ramach odstąpienia od umowy
Jako konsument możesz zwrócić większość przedmiotów kupionych od Firm na Allegro (wyjątki i zasady zostały opisane na stronie Pomocy oraz w zakładce "Informacje od Sprzedającego"). Poinformuj sprzedającego o odstąpieniu od umowy (nie musisz podawać powodu odstąpienia). Masz na to 14 dni kalendarzowych od otrzymania towaru, chyba że sprzedający wyznacza na to dłuższy termin.

Od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy masz kolejne 14 dni kalendarzowych na odesłanie towaru. Sprzedawca powinien zwrócić Ci pieniądze w ciągu 14 dni od chwili otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedający może wstrzymać się z odesłaniem środków do czasu otrzymania przedmiotu.
dodatkowe informacje
Wystawiam fakturę VAT

dane sprzedawcy

Norbertinum spółka z o.o. zostało założone w 1989 roku. Funkcjonuje jako wydawnictwo, drukarnia i księgarnia. Jest pierwszym prywatnym wydawnictwem katolickim w Polsce. Specjalizuje się w wydawaniu literatury wspomnieniowej i historycznej, współczesnej polskiej prozy i poezji, eseistyki i publicystyki, publikacji naukowych z różnych dziedzin.

kontakt

  • poniedziałek - piątek 08:00 - 16:00
  • sobota 09:00 - 15:00
  • niedziela zamknięte

pozostałe informacje

Norbertinum 

Wydawnictwo - Drukarnia - Księgarnia

spółka z o.o.

ul. Długa 5, 20-346 Lublin

tel. 81 744 11 58, fax 81 744 11 48

norbertinum@norbertinum.pl

www.norbertinum.pl