Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTwój pierwszy BMX – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Chcesz kupić swój pierwszy rower BMX i masz wrażenie, że wszystkie oferowane są takie same? Spokojnie – po lekturze tego poradnika łatwo wybierzesz ten właściwy. Od czego zacząć?
Czas czytania: 5 min
Przeznaczenie BMX-ów
Choć w ofercie BMX-ów nastąpiło pewne ujednolicenie, wyspecjalizowane firmy wciąż oferują rowery o określonym zastosowaniu:
- street/freestyle – modele najbardziej uniwersalne, których żywiołem są skoki i triki na miejskich schodkach, murkach i w skateparkach;
- dirt – rowery do kręcenia sztuczek na ziemnych hopach; obecnie od modeli freestyle różnią się tylko detalami;
- flatland – rowery do niszowej dyscypliny nazywanej “rowerowym breakdance” - polega ona na wykonywaniu akrobacji na płaskim terenie, bez użycia dodatkowych przeszkód;
- BMX racing – specjalistyczne rowery do ścigania na specjalnych torach; dłuższe, lżejsze, ale też mniej wytrzymałe od bardziej popularnych modeli. Tego typu rower może jednak być ciekawą propozycją na pumptrack.
Rozmiar kół
BMX-y jednoznacznie kojarzą się z kołami w rozmiarze 20”, który śmiało można uznać za branżowy standard. W sprzedaży dostępne są też jednak modele zarówno na kołach mniejszych (16”, 18” – rowery dziecięce), jak i większych (24” – tzw. “cruisery” przeznaczone zazwyczaj do dirtu). Jeśli jednak szukasz modelu uniwersalnego, bez zastanowienia wybierz 20”.
Jaki rozmiar ramy roweru BMX?
Rozmiarówka BMX-ów nijak nie przystaje do tej znanej z innych typów rowerów – kolejne rozmiary różnią się wyłącznie długością górnej rury (zazwyczaj w zakresie 16-21”), którą dobiera się nie tylko do wzrostu, ale też oczekiwanego charakteru roweru i stylu jazdy.
Jest to więc temat na osobny artykuł, jednak w dużym skrócie: większość osób dorosłych będzie wybierała z rowerów o długości 20-21,5”. Zakres ten wydaje się bardzo wąski, ale ma istotny wpływ na zachowanie roweru. Krótszy będzie bardziej zwinny i łatwiej będzie go wprowadzić w rotację, za to dłuższy zapewni większą stabilność w locie i na lądowaniach, a także więcej miejsca do wykonywania trików.
Materiał ramy i widelca
Za wyjątkiem rowerów do racingu, które spawane są z lekkiego i sztywnego aluminium, w konstrukcji BMX-ów dominuje stal. Jej zalety to wytrzymałość i odporność na zmęczenie, stosunkowo łatwa naprawa w razie pęknięcia, a także sprężystość, oferująca minimum komfortu przy twardych lądowaniach.
Zależnie od klasy roweru stosowane są dwa gatunku stali:
- Hi-Ten – podstawowa stal konstrukcyjna stosowana w rowerach budżetowych;
- Cr-Mo 4130 – stal stosowana w rowerach z wyższej półki; umożliwia zastosowanie cieńszych ścianek rur, co obniża masę (tym samym ułatwiając robienie tricków) przy zachowaniu bardzo wysokiej wytrzymałości (która jest kluczowa dla bezpieczeństwa).
Oceniając rower, warto też sprawdzić materiał kierownicy i sztycy, które także mogą być wykonane z jednego z opisanych wyżej gatunków stali lub lżejszego (ale mniej trwałego) aluminium. Na jakie pozostałe części zwrócić uwagę?
Najważniejsze komponenty
Klasę BMX-a dość łatwo można ocenić po korbie. W dobrych modelach jest ona 3-częściowa (oba ramiona są nakładane na długą i mocną oś) i uzbrojona w małą zębatkę (25-30 zębów).
Drugi element, na który warto zwrócić uwagę, to łożyska. Ze względu na brak amortyzacji i ekstremalną eksploatację nie mają one łatwego życia. Łożyska maszynowe w suporcie, piastach i sterach radzą sobie z nią lepiej od klasycznych kulkowych, a w razie potrzeby łatwo je wymienić.
Z powodów wymienionych wyżej istotną częścią każdego BMX-a są też pancerne obręcze. Tutaj nie ma sensu oszczędzać na masie – warto w opisie szukać słów double wall oznaczających podwójną ściankę.
Ostatni kluczowy element to mocne pedały platformowe – tanie BMX-y łatwo poznać po tanich plastikowych pedałach, które rozpadną się podczas pierwszej jazdy (choć trzeba zaznaczyć, że z tworzywa sztucznego produkuje się również bardzo mocne platformy). Na szczęście jest to stosunkowo prosty upgrade.
Akcesoria do BMX-a
Choć prostota jest nieodłączną cechą BMX-ów, mogą one pochwalić się trzema komponentami, których nie znajdziesz nigdzie indziej:
- rotor – dodatkowy element sterów pozwalający na dowolne obracanie kierownicą (np. przy barspinach) bez plątania się linek;
- pegi – rurki montowane na osiach piast do grindowania (ślizgów po rurkach, murkach i krawędziach ramp) i tricków flatlandowych;
- freecoaster – piasta z mechanizmem zapadkowym pozwalającym na jazdę do tyłu bez obracania korbą.
Przy panującym obecnie trendzie odciążania BMX-ów są to elementy często pomijane, zwłaszcza że wykorzystują je raczej zaawansowani riderzy.
Masa
Jak już wspomniałem o „odchudzaniu” – choć w BMX-ie kluczowym kryterium jest wytrzymałość, to jednak trudno całkowicie pominąć masę, zwłaszcza przy bardziej zaawansowanych ewolucjach. Porównując dwa podobne rowery, warto więc zwrócić uwagę na ten parametr. Największy wpływ mają materiał ramy, widelca i kierownicy oraz klasa zastosowanych komponentów.
Wygląd!
Zdroworozsądkowe kryteria są wystarczające przy zakupie roweru miejskiego, ale nie BMX-a! Uliczny styl i klimat zawsze były nieodłącznym elementem sceny BMX-owej, więc zdecydowanie warto wybrać model o stylistyce pasującej do charakteru ridera.
- 5999,00 zł
- Rower BMX WTP Battleship 20.75" - Abyss Blue
- 164,97 zł x 50 rat raty
- 2399,00 zł
- Rower BMX WTP Nova - Water Blue 20''
- zapłać później z
- 2199,00 zł
- Rower BMX WTP Thrillseeker S - Seafoam Green 19"
- zapłać później z
- 1099,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Rower BMX 20 Młodzieżowy Rama 19 Pegi Rotor 360 Chłopięcy Dziewczęcy Tricki
- 73,27 zł x 15 rat raty zero
- 1279,00 zł
- Rower BMX Uniwersalny 20 Dzwonek Pegi Rotor 360 Stopka Stalowy Młodzieżowy
- 85,27 zł x 15 rat raty zero
- 1249,00 zł
- Rower Fuzlu BMX 20 Orzeł/EAGLE 360 czarny mat + GRATIS!
- 83,27 zł x 15 rat raty zero
- 1099,00 zł
- Rower BMX 20 Męski Damski Młodzieżowy Wyczynowy Rotor 360 Pegi Stalowy
- 73,27 zł x 15 rat raty zero
- 1279,00 zł
- Rower BMX Męski Damski 20 Dzwonek Pegi Rotor 360 Stopka Stalowy Młodzieżowy
- 85,27 zł x 15 rat raty zero
- 1279,00 zł
- Rower BMX Męski Damski 20 Wyczynowy Młodzieżowy Stalowy Osłona Stopka Pegi
- 85,27 zł x 15 rat raty zero
- 899,00 zł
- Rower BMX 20 United Roouse 01 czarno-czerwony
- zyskuj do 2% z
- 1349,00 zł
- Rower BMX Galaxy Spot 20 niebieski wyczynowy
- 89,93 zł x 15 rat raty zero
Michał Lalik
Od 16 lat uzależniony od rowerów każdego typu, ze wskazaniem na jazdę po górach. Autor poradników, testów, opisów tras i relacji z zawodów, których jest też współorganizatorem (cykl Enduro MTB Series). Kiedy nie jeździ, współpracuje z magazynem Bike, a na swoim blogu 1Enduro.pl tworzy kompletny przewodnik po nowej szkole kolarstwa górskiego.